Pszichológia

Zene, edzés és a pszichéd

A zene motiváló hatását szerintem senkinek sem kell bizonygatni. A zene segít, amikor már úgy érzed, hogy nincs az az ég, hogy még egy burpeet lenyomj, vagy a félmaraton utolsó kilométereit befejezd (ráadásul időben…). Még a legnagyobbak is zenével motiválódnak: James Cracknell, olimpai bajnok evezős, a Red Hot Chili Peppers számaira edz, Michael Phelps, olimpiai bajnok úszó pedig hip-hop zenére pörög fel.

Kíváncsi vagy, hogy képes minderre a muzsika?

Kutatások szerint öt mód van, ahogy a zene hat Rád és az edzésedre:
1. Elvonja a figyelmedet a fáradásról. Ennek köszönhetően a fáradtságérzet akár 10%-kal is csökkenhet zene hatására. Nem is igazán arról van szó, hogy zene hatására kevésbé „fáj” az edzés, hanem hogy kevésbé zavar a fájdalom, így tovább kitartasz.
2. Felpörget. Az edzéshez az az optimális, ha éberré és aktívvá teszed a pszichéd. Erre pedig a legalkalmasabb egy jól kiválasztott zene.
3. Összehangol. Ha ritmikusan ismétlődő mozgásról van szó (pl. futás, guggolás stb.), segít, ha a mozdulatokat a zene ütemére végzed. Haile Gebrselassie, a híres hosszútávfutó például a világrekordjait a Scatman című slágerre futotta – ennek a tempója tökéletes a futáshoz.
4. Pontosabbá teszi a mozgást. Ha most tanulsz egy mozgásformát, akkor érdemes zenét hallgatni közben: asszociálod a zenével a mozdulatot, így legközelebb pontosabban fogsz emlékezni.
5. Kimaxolja a fun-faktort. A zenétől egyszerűen jobban érzed magad, több kedved lesz edzeni. Egy jól megválasztott dallam segít belefeledkezni a mozgásba, könnyebb elérni a flow-élményt (amiről majd egyszer még írok 😉 )

S milyen zene a legjobb edzéshez? A kiválasztáshoz több szempontot is figyelembe kell venni. Például, hogy milyen intenzív edzést tervezel. Mivel a legtöbb ember automatikusan a zene ütemére hangolódik, a megfelelő tempó nagyon fontos. Egy közepesen intenzív edzéshez kb. 115-125 bpm-es (ütem/perc) zene az optimális, míg ha keményebb tréningre készülsz, akkor 135-145 bpm-es muzsikával készülj rá. Különösen hasznos, ha olyan zenét választasz, amit jól ismersz, s így együtt tudsz mozogni vele. A hangerővel kapcsolatban igazából csak egy szabály van: legyen olyan hangos a zene, hogy érezd a pörgést, de ne legyen kellemetlen. (Ja, és a szomszédok se jöjjenek át megnézni, hogy épp ütvefúrsz-e.)

A legalkalmasabbak azok a zenék, melyeknek felfelé ívelő dallama van, mert ezek pörgetnek fel a leginkább. A szöveg is jó, ha pozitív, és lehetőleg kapcsolódjon a sporthoz. Az is jó, ha motiváló asszociációkat ébreszt benned (pl. Move Bitch jöhet, a Mission Impossible zenéje felejtős). Stílusban nincs különösebb különbség, az egyetlen, amit kutatások találtak, hogy futáshoz a rap, erőedzéshez a dance zene a legnyerőbb – de ennél azért fontosabb, hogy tetsszen Neked, megfeleljen az ízlésednek, s élvezd tőle még jobban az edzést 
Végül pedig itt egy táblázat néhány jó példáról (a listát pszichológus kutatók állították össze, nem én, ne engem kövezzetek 😛 )

orsizene

(Posted by Orsi)